maandag 12 oktober 2015

Lied aanleren, luister opdracht en grafische partituur.






Ik heb ervoor gekozen om de opdrachten te combineren omdat ze zo te leren om op meerdere manieren naar muziek te luisteren.

Les 1. Liedje aanleren.


(Klik op afbeelding voor originele grootte.)
(Toelichting: Eventueel aanvullend vertellen met wat er bedoeld wordt met: Waar gaat het liedje over? Vertel dat je vraagt naar het verhaal, de achterliggende gedachte en het gevoel, maar ook gewoon de letterlijke tekst omdat het een Engels liedje is. Lukt het vertalen naar het Nederlands?)



Les 2. Luisteropdracht:
(Muziekdomeinen: Muziek luisteren en muziek noteren.)
Ik vertel dat we de vorige keer het liedje hebben geleerd en dat we toen vooral op de tekst hebben gelet. Maar je kan op meerdere manieren naar muziek luisteren. Muziek heeft namelijk meerdere aspecten. Ik noem ze een voor een en vraag elke keer of een kind weet wat het is en het kan uitleggen. Bijvoorbeeld: Toonhoogte. Wie weet wat dit is? Eventueel ligt ik dit toe en doe ik het voor met mijn stem. Iets kan hoog zijn (het woordje hoog zeg ik met een hoge stem) en iets kan laag zijn (laag zeg ik met een lage stem.) Dit doe ik ook met de aspecten: Toonduur, toonsterkte, toonkleur. Dus bij elk aspect vraag ik eerst wie het weet en doe het daarna voor.
Ik deel blaadjes uit en zeg dat ze hun pen moeten pakken.
Ik doe eerst de aspecten toonduur en toonhoogte op het bord voor. Ik laat zien dat je het noteert op de volgende manier:




Dan vraag ik aan de kinderen hoe je toonsterkte zou kunnen noteren (Bijvoorbeeld dikke lijnen/dunne lijnen) en doe dit ook voor. Daarna doe ik het op het bord voor met het nummer ''Firework'' van Katy Perry. Ik heb dit nummer gekozen omdat er veel verschillende toonhoogtes/toonduren en toonsterktes in zitten. Ik doe bewust niet het nummer wat ze zelf moeten doen omdat ze deze anders gaan overnemen van mij. Ik vertel dat ik eerst de toonduur ga voor doen. Ik moet hiervoor goed luisteren. Ik speel het nummer af en noteer op het bord de toon duur gedurende 30 seconden. Dan stop ik het nummer en vertel ik dat ik de toonhoogte ga noteren. Dit doe ik weer 30 seconden. Weer stop ik de muziek en vertel ik dat ik de toonsterkte ga noteren gedurende 30 seconden. Ik vraag aan de kinderen of ze nu begrijpen hoe je toonhoogte, toonduur en toonsterkte noteert. Ik vertel dat we toonkleur niet noteren maar dat ze niet moeten vergeten dat dit ook een muziekaspect is.




Nu geef ik de luisteropdracht. Ze gaan nu weer luisteren naar het liedje ''the lion sleeps tonight'' en ze moeten van dat liedje dezelfde 3 beeldaspecten noteren zoals ik had voorgedaan. Ze moeten dus goed luisteren. (Ik zing het liedje steeds met achtergrondmuziek. Zie onderaan en bovenaan dit bericht.) Ik laat de voorbeelden op het bord staan zodat ze kunnen spieken. Elke circa 30 seconden stop ik en laat ik ze wisselen van aspect. Als het liedje is afgelopen laat ik de kinderen in hun groepjes praten over hun notatie. Ze moeten vergelijken. Lijken ze op elkaar of zijn ze totaal anders en hoe komt dat? Ik loop intussen rond om te controleren of de kinderen het hebben begrepen en of er niet iemand is die het helemaal verkeerd heeft gedaan. Ik ga eventueel klassikaal in op fouten die zijn gemaakt. Ik vertel dat we nu een grafische partituur hebben gemaakt. Een grafische partituur is een vorm van muziek noteren. Wij hebben het nu gedaan met lijnen maar je kan dit ook doen met symbolen en andere plaatjes. Ik laat via google enkele grafische partituren zien. Ik vertel dat wij nu een grafische partituur gaan maken door de 3 manieren die we net hebben gebruikt om te noteren te combineren. Ik vraag aan de klas hoe we dat zouden kunnen doen. We voeren de ''discussie'' tot duidelijk is hoe we dit kunnen doen. We kunnen nog steeds de toonhoogte het zelfde noteren. Dit kunnen we combineren met de toonsterkte door deze zelfde lijn dikker en dunner te maken op stukken waar dit nodig is. Om ook nog toonduur erbij te halen kun je deze zelfde lijn laten onderbreken zodat toonduur zichtbaar is. Dit zou er als bijvoorbeeld als volgt uit kunnen zien:










De kinderen krijgen een nieuw blad. Ze werken met potlood zodat ze kunnen gummen en bijwerken. Ik vertel de kinderen dat we 2 keer het liedje gaan luisteren. Je kunt dus het beste de 1e keer de toonhoogte en toon duur noteren en de 2e keer de toonsterkte. Alle 3 de dingen tegelijk doen is niet bij te houden. Wanneer het lied 2 keer is afgespeeld en de kinderen alles genoteerd hebben wisselen ze met hun schoudermaatje van partituur. Ik vertel dat we het liedje nog een laatste keer afspelen en dat ze moeten ''meelezen'' met de partituur die ze nu voor zich hebben liggen. Klopt het? Is het te volgen? Na het liedje geven de kinderen eventuele tips aan het schoudermaatje over de partituur en vergelijken ze hun partituren. Ik loop weer rond om te controleren. Als afsluiting vertel ik dat ze nu hebben geleerd hoe je een grafische partituur kan maken. Dit kan op nog veel meer manieren maar dit is er een van. Ik maak zelf geen controle partituur maar ga klassikaal met de kinderen bespreken welke partituur het meest klopt bij het liedje. De volgende les gaan we op een andere manier grafische partituren maken. (Zie ander blogbericht) Ik laat een paar partituren zien en geef hier klassikaal feedback over.








Les 3. Grafische partituur.

Ik vertel dat we de vorige les bezig zijn geweest met een luisteropdracht waarbij we een soort grafische partituur hebben gemaakt met lijnen. Vandaag gaan we dit doen aan de hand van symbolen/plaatjes of woorden.
Ik laat mijn grafische partituur zien. Ik vertel wat elk plaatje doet. Handen is klappen, yeah is yeah roepen, voet is stampen, mond is klakken met je tong, wow is wow zeggen, oehh is oehh zeggen. Ik vraag aan de kinderen wat het verschil zou zijn tussen de Oehh's in de 3e regel. Denk terug aan de vorige les. (Hoog is hoge toon, laag is lage toon.) Dus hoe zou de ooooooo in het laatste vakje van de 2e regel gaan? (van laag naar hoog.)
Wat betekent het als een woord of plaatje groter of kleiner is? (Harder en zachter.)
En wat zou het dan betekenen als er 2 plaatjes in 1 vakje staan? (Vertel dat één vakje één tel is.)
Ik vraag wie er denkt dat het hem/haar wel zou lukken om deze grafische partituur te doen. De kinderen die hun hand op steken mogen het allemaal proberen. Aan de hand van hoe zij het gedaan hebben geef ik feedback. Bijvoorbeeld attenderen op de toonhoogte, toonsterkte of toonduur. Afhankelijk van wat de groep verkeerd doet (of juist goed.)
Daarna doen we het klassikaal en ditmaal tel ik mee met mijn hand bij de plaatjes. Hierdoor hebben de kinderen een houvast. Als dit goed gaat deel ik de klas in 4'en. Een soort canon. Ik wijs het 1e groepje aan en dat begint. Wanneer de 1e rij afgelopen is wijs ik de 2e aan en zo verder. Het kan zijn dat de kinderen in de war raken van elkaars geluiden. Ik geef dan als tip om goed met je ogen de partituur op het bord te volgen of juist naar je eigen groepje te kijken.





Ik heb bewust alle mogelijkheden in de voorbeeldpartituur laten terug komen. Hoog en laag, hard en zacht, tempo, etc.
Nu geef ik de kinderen de opdracht om zelf een grafische partituur te maken. Ik deel papiertjes uit met schema's met vakjes. Elk vakje is één seconde. Ik maak groepjes van 4. De kinderen maken nu gezamenlijk een grafische partituur. De kinderen moeten zorgen dat de partituur dusdanig duidelijk is dat een ander groepje hem meteen kan uitvoeren. Het moet dus duidelijk zijn wat de toonhoogte, toonduur en toonsterkte is. Symbolen mogen onder het schema toegelicht worden d.m.v. woorden of zinnen. Mond is klakken, voet is stampen, etc. Als elk groepje klaar is worden de grafische partituren doorgegeven aan een ander groepje. De groepjes krijgen even de tijd hem te oefenen. Daarna doen klassikaal alle groepjes hun gekregen grafische partituur door. We kunnen meteen dingen behandelen waar we tegenaan liepen. Was er iets niet duidelijk? Wat kon beter? Maar ook, wat was goed? Dit is dan meteen de afsluiting van de les.


Feedback over deze opdrachten:
Louka Menting:
Liedje aanleren: Het heeft een goede opbouw en past bij de leeftijdsgroep. Het lied en de toonhoogte is goed voorgezongen. Goede aanleermethode gebruikt. Luistervraag is aanwezig. Je hebt vragen gezet in je verwerking, maar het antwoord staat er niet bij.
(Dit heb ik n.a.v. deze feedback toegevoegd.)
Slim dat je ze eerst 2 vragen stelt, dan laat luisteren, dan nog 1 vraag stelt en ze weer laat luisteren. Zo hoeven ze, ze niet alle drie tegelijk te doen. De lesvoorbereiding is netjes als afbeelding ingevoegd en goed verwoord. Tip: Opening is niet heel origineel.
Luisteropdracht: Leuk en creatief dat je de kinderen zelf de muziek laat noteren en bij elkaars notatie te laten mee luisteren en elkaar feedback te geven. Er zijn goede luistervragen gesteld. Je stelt eerst de luistervraag en dan laat je het muziekfragment horen.
Grafische partituur: Origineel en bevat alle klankeigenschappen. Goed aangegeven hoe je hier een activiteit van minstens 20 minuten van kan geven.
Ruben de Vries:
Feedback van familielid:
(Omdat deze persoon niet precies weet hoe de opdracht in elkaar zit en welke eisen eraan vast zitten, is deze feedback heel anders dan dat van klasgenoten. Dit vond ik interessant.)
Je hebt een leuk liedje uitgekozen voor je luisteropdracht. Leuk dat het Engels is. Het past goed bij de bovenbouw. Goed dat je het eerst met een ander liedje voordoet, zodat ze jou niet kunnen kopiëren. Je zou wat meer kleur in je blog kunnen verwerken. 

Bronnen:

https://www.flickr.com/photos/26425204@N00/4712307198/in/photolist-8bpNKQ-9VfsaY-82Exq-aBBjsh-8KiFv-3utgN-8KxbG-4TQaL-fGY4pr-4jp9tv-8ksSkm-miwW32-7hMcYU-iED8hH-4mivPD-oDiYHs-gXZsVn-qJ3RaA-5YLXEx-aA6tEZ-7jKhFM-i7z6tv-7h47Wf-7hM8A9-4wdubo-7hdSXc-wn55bb-daxKPc-yamAVs-6zGPTD-4w9k7X-33mBaf-qoRXic-6xQEum-9MmWGH-oQvU3a-4w9nEv-nYWk5U-51Ry4J-2etDLr-6jXsqB-7he3Gv-6b1ZFi-4EuqKr-c5DFNS-2PtUZ2-
dnmDM1-cX92Lb-6dVnVh-EkQPd
   Slapende leeuw.



https://www.flickr.com/photos/mmarchin/261936797/in/photolist-p9uFF-6FoP8-2eEPGy-7mHZF8-NxFFW-2FYTn-xBy4T7-rvUXXu-dHTZhH-2eQwRL-w5QLeK-FBQ9L-edDaA-ry72GA-5pKN14-ZE5qK-a6fx5Y-7NjNAN-3V5LSg-tcdu6-hNZMo-2aA89o-nr54NR-uPT6As-iTvV4Q-5XMBq1-LkWjv-LkWjg-kyF24f-4wBh4r-7okHDk-7opAB3-Q3VKJ-7z2EQf-dGf14b-5JHso-hYghAs-qC5WiL-4Td24s-hHEknT-9754aM-jGNJPC-ppFV9c-36a8kf-7jreHb-qBd8cJ-pmmbBx-nzXT1j-31LH1-aUHG4  Voeten.


https://www.flickr.com/photos/42931449@N07/5771025070/in/photolist-9MY1Gf-7Ameha-7vbesM-9mfsYp-nPLukr-9m847j-npaSsL-58K5xz-7dJvQb-867W2i-4JLYG1-qcNeY7-9fAJeu-4bxPEj-ppaAQ-7WNGKo-9p4h1f-yDFTP-gm264R-tcEbo-7vbexD-6nDJNw-5Ang2g-dHrGuN-5aFiK5-J2tc9-bnNYgW-hz11sF-J23zP-29Qaf-9f98C5-dPmaMW-oRzAGs-euR54b-5xuJuw-fxExp4-zhQ17W-7iQvFA-449GaU-7bL7X4-uKDjgH-6YFB1i-dPmaSo-8PCwt2-6k6oR4-aqPuKK-dnu7X-b7TSqZ-eg8vEj-8ccTfq  Muziek noten.

Bron achtergrondmuziek:
https://youtu.be/NOZ12qNCjDA

Geen opmerkingen:

Een reactie posten