woensdag 23 september 2015

Park in herfstkleuren schilderen.







De titel zegt het al. We moesten een park schilderen.
Hierbij moesten we gebruik maken van perspectief.
Er moest dus 'diepte' in het schilderij zitten. Ik ben niet zo goed in tekenen en schilderen, dus ook nog gebruik maken van perspectief viel niet mee.

Ik had van te voren al veel geoefend met tekenen in perspectief. Lijnen naar de horizon trekken vanaf een getekend voorwerp en oefenen met schaduwen. Thuis had ik een schets gemaakt maar die heb ik niet gebruikt voor het uiteindelijke resultaat. Het had te veel details.
Voor mijn tekening heb ik uiteindelijk meerdere foto's gecombineerd.
De foto's volgen verder in dit bericht.

Ondanks dat ik het een moeilijke opdracht vond, vond ik het wel heel leuk om te doen.

Betekenis:
Ik ben gek op de natuur. Ik vind het heerlijk om door het bos te wandelen. Ik woon dicht bij de Soesterduinen. Hier ben ik veel te vinden. Van jongs af aan al. Lekker in de bomen klimmen of op zoek naar beestjes in de natuur. Persoonlijk houd ik niet echt van de herfst. Maar een van de dingen die ik wel kan waarderen in de herfst zijn de mooie rode/oranje bladeren aan de bomen en op de grond. Vooral op de grond ziet het er gaaf uit. Één groot bed van rode, oranje en gele bladeren. Juist omdat ik dit zo gaaf vind, heb ik dit in mijn schilderij verwerkt. De bankjes hebben ook een reden. Ik vind het altijd fijn om midden in de natuur op een bankje te kunnen zitten en alles om mij heen te kunnen bewonderen.

Vorm:
Ik heb geprobeerd diepte aan te brengen in mijn schilderij. Dit heb ik gedaan door de voorwerpen van voor naar achter steeds kleiner te maken. Dit heb ik steeds gedaan door vanuit het voorste voorwerp lijnen te trekken naar de horizon. Hierdoor zijn ze allemaal in verhouding. Buiten dat heb ik ook gebruik gemaakt van kleur. Hoe verder naar achter, hoe donkerder ik de kleuren heb gemaakt. De bomen 'op' de horizon zijn bijvoorbeeld het donkerste. Verder heb ik ook geprobeerd schaduwen in het schilderij te verwerken. De bomen en bosjes zijn van links naar rechts steeds donkerder. Ik probeerde textuur in het schilderij aan te brengen door te tamponneren. Hierbij kwam ik erachter dat je beter je verf niet kan verdunnen. Ook had ik achteraf beter eerst alle herfstbladeren op de grond kunnen tamponneren en daarna de rest. Nu zitten er witte vlakken rond alle objecten omdat ik daar anders overheen tamponneerde.

 Materie:
* Grijs potlood
* Wit papier
* Penselen en kwasten.
* (Plakkaat)verf; Zwart, wit, rood, geel, blauw.
* Water

Ik werk het liefst altijd met grijs potlood. Je kan hier goed mee schetsen en je kan het nog uitgummen. Afhankelijk van wat ik moest schilderen heb ik verschillende penselen en kwasten gebruikt. Voor het tamponneren had ik een wat grotere kwast en voor de bankjes en lantaarns een wat kleiner penseeltje. Ik vind werken met penseeltjes lastig. Het kwastje heeft geen vaste vorm waardoor ik met kleine dingen schilderen soms buiten de lijnen schilder.
Ik vond werken met plakkaat verf erg fijn. Ik heb plakkaat verf gekozen omdat dit niet watervast wordt. Zo kon ik mijn weg op het schilderij eerst helemaal donkergrijs schilderen en er daarna met wat water en steeds meer wit een goede kleurverloop van maken.
Ik heb bewust alleen de primaire kleuren gebruikt (en zwart en wit) zodat ik zelf alle kleuren moest mengen. In het begin vond ik bruin maken erg lastig maar uiteindelijk lukte het me steeds goed.

Beschouwing:

Ik heb gegoogled naar afbeeldingen van herfstparken en zo kwam ik op o.a. deze foto terecht. In deze foto heb ik me het meest verdiept. In de foto is wat terug te zien van het beeldaspect licht (en schaduw) en compositie (overlapping). Ik heb uit deze foto de schaduw van de bomen terug verwerkt in mijn schilderij. Ook het pad richting de horizon.




Werkwijze:

In perspectief tekenen was nieuw voor mij. Ik had thuis van te voren al wat geoefend. Het leek moeilijker dan het was.
Het ging me aardig goed af. Af en toe raakte ik in de war met de lijnen die richting de horizon liepen maar dit kon ik meestal weer herstellen of overzien. Met de materialen heb ik vaker gewerkt.


Onderzoek:

(1)
Nog voor ik aan het schilderij begon had ik thuis al veel geoefend en geschetst. Toen ik echt aan het schilderij begon, begon ik ook eerst met potlood te schetsen. Hierdoor had ik een houvast. (1)








Daarna begon ik met schilderen van de boomstammen. Ik wou hierbij schaduw toepassen. Ik schilderde de boomstammen van rechts naar links steeds donkerder. Zo deed ik dit ook bij de bladeren van de bomen en bosjes. Dit heb ik tamponnerend gedaan om een

geleidelijke overgang te krijgen. (2)

(2)



(3)
De lantaarns heb ik steeds donkerder geverfd naarmate ze verder naar achter stonden op de tekening. Hoe verder weg iets staat, hoe donkerder je het moet maken. (Vandaar dat de bomen op de horizon veel donkerder zijn dan de rest van de tekening.) Daarna schilderde ik de hele weg donkergrijs waarna ik er met water en witte verf kleurovergang in heb gebracht. Ook hierbij geldt, hoe verder naar achter, hoe donkerder iets is. (3) Toen heb ik het bladeren bed tamponnerend aangebracht en als laatste de bomen op de horizon.
 
 
 

En dan hier het resultaat!





Ben ik tevreden met het eindresultaat?
Eigenlijk wel. Zoals ik eerder al vernoemde kan ik niet zo goed tekenen/schilderen. Ik had mezelf voorgenomen om het mezelf niet zo moeilijk te maken door te proberen het realistisch te tekenen. Ik ben dus voor een meer abstracte vorm gegaan. De schaduwen van de bomen zijn goed gelukt. Ook kun je redelijk wat diepte zien in de weg en de lantaarns. Het tamponneren heeft een mooi effect opgeleverd.

Wat kon beter? Waarom?
Hierboven had ik het al genoemd. Ik had beter eerst het bladeren bed kunnen tamponneren zodat je geen witte vlaktes rond de objecten hebt. Ook had ik het kleurverschil wat ik probeerde te maken wat extremer kunnen doen. Je ziet niet heel goed dat het verder naar achter op de tekening steeds donkerder wordt.
                                  








Bronnen;
Foto herfstpark met dieren:
https://www.flickr.com/photos/vliegvisje/4064173422/in/photolist-7c8Xay-pPRvZC-pqZ6ht-9kQup4-dmQJgU-5FxZN-prRFYe-prqCCq-8L3B9H-kszUr3-74PZ44-qeGnvb-aB2WGK-oSAV37-oUb3SK-gD47Xc-3JXdrH-pNnTZd-piigGm-pHom7Y-piMeAm-oXdKVu-pgJabV-pBP5td-fugE5h-gjNZXj-5gD3N-pT8wxF-ph8eQR-asJ318-PASY-pC9vQm-pgdTto-h5tzET-pZUTMf-pxm4tF-oWYUdf-3rCrMY-pFWp88-3kJDAE-pwF11N-pujnas-pE5qHd-pjUXUu-9gNFiG-oVkWPm-p3Qsn9-7fL7JT-pgJUQu-dvHU9k
Foto herfstblad:
https://www.flickr.com/photos/petertandlund/6283599511/in/photolist-azg6dB-d6BqnW-gZmRto-dha6zz-3qoZRk-5t3hRG-4jAbqC-aC7BcG-oYG144-5rHs3U-3rXkF6-caiTGS-7cY8aZ-6ALgqP-8LJtUK-3NrQQh-dtYucc-pea9Qb-48JvBE-5voyfU-5sDRfV-guF4PF-du58sW-aCa5EW-7mxCTt-p4BwLg-gZnSJ4-dstNhv-dowGr1-8JeUHx-3AqgSw-bm5MX4-5CKzUm-3NrSk3-78uHNN-ijDvWu-8QBwE1-dGCvxt-aGNWR8-7JoiFi-3oEJrL-p4BLNL-3sYPVN-5wTQpr-pBwJAn-dmx6oU-5zEiAB-dxYMSR-5wTQZt-5wYeA7
Foto herfstbos:
https://www.flickr.com/photos/xaviergp/4061381588/in/photolist-7bTDfu-8ERN29-6WJi7c-oVGhik-32MFED-psRm2s-jR6xKa-aotUFB-i6UahH-5CrRuh-3JuPve-45VjKm-3g246p-7czbp8-8CAQxX-hMf9q6-3gaEGq-pVtDSt-3rtjME-8PMAQv-pHiV9u-aCoxDj-aDXFKT-7g82bF-7g81Me-7gbV5Q-7g7ZyD-7gbUAy-5gCZU-5E8RB2-3gSafN-htveUj-3oDyBK-htuAPP-htuAKj-htvbVo-fNjSNs-htukDt-tGFeg9-8WQnSQ-7g8164-aEbf4H-7cBcNp-945gt5-fQA8We-awZnmY-b62Mst-4LHsQM-4LMD7m-bsDkW








Geen opmerkingen:

Een reactie posten