zaterdag 26 september 2015

Mijn ansichtkaart van het monster van Loch Ness.


We moesten een ansichtkaart maken van het monster van Loch Ness. Aangezien er nooit echt goede beelden van het monster zijn geweest, kun je je eigen fantasie gebruiken om er een echt monster van te maken. Het monster moest eng zijn. Je moest gebruik maken van de verschillende beeldaspecten. Hoe je de ruimte invulde of wat de compositie van het monster was, kon je monster veel enger maken. Net als het kleur en licht/schaduw gebruik. Van te voren moesten we plaatjes opzoeken van monsters (of enge dieren.) Mijn Loch Ness monster bestaat uit een 'monsterachtige' krokodil.

Betekenis:
Ondanks dat ik denk dat hij niet bestaat/heeft bestaan, vind ik het wel een interessant onderwerp. Zal 'het' toch bestaan? Ik heb ooit eens een stukje van een documentaire gezien over het monster van Loch Ness. Ik geloof niet in monsters, maar ik vind wel dat er dieren bestaan die er behoorlijk monsterlijk uit zien. Het grootste voorbeeld vind ik de krokodil. De scherpe tanden, enge ogen en leerachtige huid zien er bedreigend uit. Daarom heb ik er voor gekozen de krokodil in mijn monster te laten terug komen.

Vorm:
Ik heb de ruimte ingedeeld door de hele ansichtkaars vol te hebben met het monster. Je ziet geen achtergrond. Je ziet namelijk alleen een klein deel van het monster heel dichtbij. (Afsnijding) Door met compositie het monster zo dichtbij te laten komen ziet het er bedreigender uit. Ik heb ook bewust nagedacht over de kleuren. Ik heb alles van het monster met zwart gemaakt en met water uitgeveegd. Alleen het oog heeft een onverdund gele kleur, zodat die er meer uitspringt. Het 'bloed' rond zijn mond heb ik met heel veel water en rode ecoline gemaakt. Doordat het op geel na de enige andere kleur is, valt het extra op. Door het water zag het er doorlopen uit. (Dat was de bedoeling.)

Materie:
* Papier
* Potlood
* Oost Indische inkt
* Ecoline
* Saté prikker
* Bamboe stokje
* Kroon pen

Ik vond het werken met een kroon pen erg onprettig. Ik heb dit altijd al gevonden. Ik krijg de lijnen nooit overal even dik, en soms komt er ineens een klodder. Met het bamboe stokje kon ik wel mooie lijnen maken. Dit werkte heel prettig. Ook met de saté prikker kon ik goed overweg. Deze gebruikte ik vooral wanneer ik niet opvallende lijnen wou maken. Ik doopte hem in de inkt en maakte eerst een paar strepen op klad papier zodat hij op het echte werk alleen nog maar een uitgevaagde streep gaf. Als ik nog andere materialen had mogen gebruiken had ik graag nog met wasco gewerkt. Hiermee zou ik dan de tanden hebben gedaan, zodat het er gaaf uit ziet als je er met ecoline over heen gaat.

Beschouwing:
Ik heb verschillend beeld materiaal gebruikt. Dit is een van de foto's die een 'creative common licentie' had. Ik heb foto's van krokodillen en plaatjes van dinosaurussen gebruikt. Deze wezens vind ik behoorlijk monsterlijk/indrukwekkend. Foto's van een krokodillen huid hebben mij goede informatie gegeven voor de textuur. De huid is grijsachtig dus heb ik nadat ik alle lijnen met Oost Indische inkt had gedaan, er met een kwast en water overheen geverfd. Hierdoor vervaagde de inkt en verspreidde de inkt zich lichtgrijs over de rest van het monster.





Werkwijze:
Bij materie had ik al wat verteld over het werken met de materialen. Ik vond de technieken die we toe moesten passen niet zo lastig. Gebruik maken van afsnijding en het monster dichtbij tekenen vond ik makkelijker dan het hele monster moeten tekenen. Wat ik wel tegen vond vallen was proberen textuur aan te brengen. Hoe laat je de huid er echt uit zien? Dat is minder goed gelukt.

Onderzoek:
Ik heb bewust geprobeerd niet te veel te schetsen dit keer. Het oog wou ik wel goed schetsen omdat dit het belangrijkste onderdeel van de tekening was. Verder heb ik globaal de bek en een paar tanden getekend. (1)

(1)

Toen heb ik met het bamboestokje het oog heel netjes overgetrokken en daarna de mond. De tanden heb ik bewust minder precies gedaan wat betreft lijn dikte. Daarna probeerde ik textuur aan te brengen. Ik doopte de saté prikker in de inkt en veegde eerst een keer over een klad papiertje voordat ik op mijn tekening begon. Hierdoor leken de lijnen vervaagd. (2)



(2)



Als laatste ben ik met een natte kwast over mijn tekening gegaan om de zwarte inkt als een grijze gloed over de rest van mijn tekening te verspreiden. Behalve over het oog. Het oog heb ik met onverdunde gele ecoline ingekleurd zodat het er echt uit zou springen.
Daarna heb ik met een schone kwast heel veel water over de bek van het monster verspreid. Hier liet ik rode druppels ecoline in uitlopen. Het gaf een gaaf effect. Het leek hierdoor goed op bloed. (3)


                                      Het resultaat!
(3)
Wat vind ik geslaagd?
Ik vind dat ik goed van de beeldaspecten gebruik heb gemaakt om het monster eng te maken. Ik heb van afsnijding gebruik gemaakt. Ik heb de kleuren op een goede manier gebruikt. Alles van het monster is grijs behalve het oog, dus dat valt goed op. Net als het bloed bij zijn bek.

Wat kon beter?
Ik ben niet zo tevreden over de textuur. Je ziet niet dat het er leerachtig/schubachtig uit ziet.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten